Monday, June 04, 2007

Homenatge a Jassans

Fortuna no tan sols em privà de coneixer personalment a Jassans, sinó que també feu que el dia de l'homenatge em trobés dins una aula absorbit per un dibuix que em feu oblidar l'hora que era i per tant l'homenatge.
Escoltant i llegint comentaris de gent que el va coneixer, m'ha cridat l'atenció la reincidència d'aquests en el vincle que té la seva obra amb la seva persona. Tenint en compte els dos principis descrits en l'inici, no em veia amb coratge de fer un comentari digne basant-me amb quatre conceptes extrets de llibres. La meva decisió final ha estat la de citar a un altre gran artista que parla sobre aquesta relació entre l'home i la seva obra, així com també la relació entre l'home i la seva terra. Essent aquest un artista que se'n cuidava de la búsqueda de la bellesa i vericitat dels seus escrits, a través de modelar-los meticulosament paraula per paraula per poder contar la trascendencia de la essència humana, crec poder dir que en el text hi trobarem un petit homentge a Jassans.

"..Resultados, no causas; resultados, no causas. Las causas yacen en lo más hondo y son sencillas: las causas son el hambre en un estómago, multiplicado por un millón; el hambre de una sola alma, hambre de felicidad y un poco de seguridad, multiplicada por un millón; músculos y mente pugnando por crecer, trabajar, crear, multiplicado por un millón. La función ultima del hombre, clara y definitiva: musculos que buscan trabajar, mentes que pugnan por crear algo más allá de la mera necesidad: esto es el hombre. Levantar un muro, construir una casa, una presa, y dejar en el muro, la casa y la presa algo de la esencia misma del hombre, y tomar para esta esencia algo del muro, la casa, la presa: músculos endurecidospor el trabajo, mentes ensanchadas por la asimilación de lineas nítidas y formas que fueron parte de la concepción de la obra. Porque el hombre, a diferencia de cualquier otro ser orgánico o inorgánico del universo, crece más allá de su trabajo, sube los peldaños de sus conceptos, emerge por encima de sus logros..."
JOHN STEINBECK "Las uvas de la ira"

No comments: